گزارش برنامۀ صعود به قلۀ نقره‌سر مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

اجرای برنامۀ صعود به قلۀ نقره‌سر مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

ارتفاع ابتدا مسیر: 630 متر ارتفاع قله: 2150 متر
منطقه: جاده هراز – دامنه‌های شمالی البرز مرکزی تاریخ: 22/اردیبهشت/1402

اعضاء شرکت کننده:
۱- منوچهر هدایت (سرپرست)
۲- محسن سرابی
۳- آوا صادقی
۴- هديه كاشی
۵- نسيم جلاليان
۶- الهام تفرشیان
۷- علی طاهری
۸- امیررضا محمدی
۹- اکبر صادقی
۱۰- عطیه عظیمی
۱۱- امير كريم نيا
۱۲- مهدی سلطانی
۱۳- مرضیه رجبعلیان
۱۴- امیر شرافتی

وسیله دسترسی به منطقه (همراه کرایه): مینی ون ( کرایه رفت و برگشت 3.070.000 ریال هر نفر)

وضعیت هوا: آسمان صاف در ابتدای برنامه، در ادامه پوشش ابر ( حدود ساعت 13)، مه گرفتگی سبک ( حدود ساعت 14)

زمان بندی برنامه: (اول مسیر-دره-سریال-جانپناه – قله و …)
• 04:15 – حرکت از میدان قدس
• 07:00 – شروع کوهنوردی
• 09:00 – گوسفندسرا ( استراحتگاه)
• 11:00 – قله نقره‌سر
• 14:40 – اتمام برنامه

وضعیت مسیر: دارای مسیر پاکوب خاکی در تمام طول راه . در محدوده قله مسیر پوشیده از گیاهان سبز کوتاه

وضعیت حیات وحش و گیاهان (فقط حیوانات و گیاهانی که مشاهده شد):
پوشش گیاهی:
گونه ای از درختان سوزنی برگ، آلو جنگلی، گردو و دیگر درختان جنگلی که برای ما قابل شناسایی نبودند. همچنین بوته‌های زرشک، گون، نسترن وحشی و انواع دیگری از گل‌های خودرو در منطقه مشاهده شد.
حیوانات:
گونه‌های مختلف پرندگان ازجمله دارکوب و نوعی پرنده شکاری مشاهده شدند. رد عبور گراز وحشی نیز به وفور در منطقه قابل رویت بود.

وضعیت زباله: بدون در نظر گرفتن موارد معدودی، محیط پاکیزه و عاری از زباله بود.

آیا قله صعود شد؟(در صورتی که صعود نشد در شرح صعود ذکر فرمایید.) بله

شرح صعود و کروکی مسیر:
حرکت به سمت مبدأ صعود در محدوده سیاه‌بیشه در جاده هراز، از ساعت 4 صبح در محل قرار ( میدان قدس) آغاز شد. تمامی افراد با استفاده از یک دستگاه مینی ون به محل مورد اشاره رفته و رأس ساعت 7 صبح روز جمعه، صعود به سمت قله با سرقدمی جناب آقای دکتر شرافتی شروع شد. پس از گذشت یک ساعت از ابتدای حرکت، در محدوده ارتفاع 1030 متری، پوشش طبیعی محیط تغییر چشمگیری داشت و وارد جنگل شدیم. با سرپرستی خوب جناب هدایت، در حدود ساعت 9 صبح گروه به استراحتگاه نخست مسیر یا همان گوسفندسرا رسید. ارتفاع این محل از سطح دریا، 1475 متر بود. جناب آقای هدایت پانزده دقیقه زمان استراحت اعلام نموده و همنوردان از این فرصت برای صرف صبحانه استفاده کردند. پس از پایان این زمان، حرکت به سمت قله ادامه یافت. لازم به ذکر است شیب مسیر در ابتدای راه به نسبت میانه آن، بیشتر بوده و در محدوده رسیدن به قله مجددا شیب راه افزایش قابل توجهی پیدا کرد. همچنین از نکات جالب توجه، کنده شدن زمین توسط گرازها در طول شب یا روزهای گذشته بود. جناب هدایت با اشاره به این جابه‌جایی بسیار زیاد خاک در اطراف درخت‌ها این مسئله را مربوط به یافتن غذا توسط این حیوانات اعلام کردند. در این بخش از مسیر در محدوده شمالی کوهستان، منظره بدیعی از ابرهای فشرده در پایین دست، ایجاد شده بود که زیبایی چشم نواز آن خستگی‌ها را میزدود. همچنین نمایی زیبا از جبهه شمالی قله دماوند نیز در طی مسیر قابل روئیت بود. پس از حدود کمتر از 2 ساعت از زمان صبحانه، گروه در ساعت 11 صبح با انرژی زیاد و نظم عالی به قله نقره سر صعود نمود و هم‌نوردان عزیز مشغول نوشیدن آب و تجدید قوا شدند. در محل قله به تشخیص سرپرست برنامه 50 دقیقه استراحت اعلام شد. پس از این زمان با گرفتن چند عکس یادگاری فرآیند فرود شروع و در ساعت 12:35 دقیقه به محل گوسفندسرا بازگشتیم. آقای هدایت در این نقطه برای صرف نهار 30 دقیقه زمان مشخص کردند. پس از پایان آن نیز، در نهایت در ساعت 14:40 با رسیدن به مبدأ مسیر، برنامه خاتمه یافت. از نکات برجسته قابل ذکر در این برنامه، لذت بردن از صدای گوشنواز پرندگان در طی مسیر رفت و برگشت، تجربه هیجان انگیز هوای مه آلود کوهستان در یک ساعت پایانی مسیر و البته افتخار هم‌راهی و هم‌قدمی با پیشکسوت ارزنده باشگاه جناب منوچهر خان هدایت بود.

گزارش تصویری از برنامه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *