گزارش امدادرسانی خط الراس دوبرار تیم باشگاه همت شمیران به همنورد سابق باشگاه آقای امیر بهرامی

خبر سقوط و شکستگی ران پا توسط آقای امیر بهرامی از همنوران سابق باشگاه همت شمیران در ساعت 13.37 دقیقه  روز چهارشنبه  12 بهمن ماه 1401 به آقای حسین عظیمی اعلام گردید.  بنا به خبر دریافتی  ایشان در حین اجرای برنامه خط الراس دوبرار در قله سوزچال تصمیم به فرود از بخش شمالی خط الراس به سمت روستای لاسم گرفته که در بین مسیر روی یال ، حجم برف بصورت بهمن شروع به حرکت مینماید با خوش شانسی تمام بعد از تثبیت بهمن روی برف قرار گرفته و بعد  از حادثه به علت شکستگی ران پا دیگر قادر به حرکت نمیباشند. در این راستا کمیته امداد و نجات باشگاه تشکیل که شرح اقدامات مربوطه در گزارش زیر برای اطلاعات اعضا گرامی باشگاه و همچنین سایر علاقمندان در گزارش زیر تنظیم گردیده است.

گزارش حادثه و امداد و نجات  حادثه بهمن  در دامنه شمالی خط الراس دوبرار (سوزچال)

خبر سقوط و شکستگی ران پا توسط آقای امیر بهرامی از همنوران سابق باشگاه همت شمیران در ساعت 13.37 دقیقه  روز چهارشنبه  12 بهمن ماه 1401 به آقای حسین عظیمی اعلام گردید.  بنا به خبر دریافتی  ایشان در حین اجرای برنامه خط الراس دوبرار در قله سوزچال تصمیم به فرود از بخش شمالی خط الراس به سمت روستای لاسم گرفته که در بین مسیر روی یال ، حجم برف بصورت بهمن شروع به حرکت مینماید با خوش شانسی تمام بعد از تثبیت بهمن روی برف قرار گرفته و بعد  از حادثه به علت شکستگی ران پا دیگر قادر به حرکت نمیباشند. در ضمن ایشان موقیت خود را با استفاده از GPS به آقای حسین عظیمی اعلام نمودند. آقای امیر بهرامی از نظر فنی دارای  تجربه بالایی میباشند با این وچود بنا به شرایط بسیار سخت حاکم در  منطقه و آسیب دیدگی وارده لاجرم اقدام فوری برای امداد و نجات لازم تشخیص داده شد. در همین راستا بلا فاصله با هیئت مدیره باشگاه کوهنوردی همت شمیران، هلال احمر مازندران و آقای دکتر مساعدیان (ریاست محترم بخش جستجوی و نجات  فدراسیون کوهنوردی ) از طرف آقای حسین عظیمی تماس گرفته شد و خبر حادثه اعلام گردید. (البته مصدوم  شرح حادثه و نقطه GPS  را شخصا نیز به هلال احمر نیز اعلام نموده بودند).

 طبق آیین نامه امداد و نجات باشگاه کوهنوردی همت شمیران بلافاصله کارگروه موقت امداد و نجات به سرپرستی آقای رضا دشتی (مدیر عامل باشگاه) تشکیل شد و آقای حسین عظیمی بعنوان هماهنگ کننده انتخاب گردیدند.

پس از برقراری تماس تلفنی و مذاکره با افراد صاحب تجربه و صاحب نظر در باشگاه تیمی سه نفره به سرپرستی آقای رضا دشتی جهت اعزام به منطقه  تشکیل شد.

         با تماس با آقای لشکری از نفرات تیم هلال احمر ایشان اعلام کردند که جاده لاسم مسدود میباشد و ماشین آلات راهداری در حال بازگشایی مسیر میباشد.  با توجه به  شرایط جاده لاسم نیاز به خودرو مناسب شرایط منطقه بود که با داوطلب شدن یکی از همنوردان باشگاه با خودرو شخصی ایشان تیم به منطقه منتقل گردید. به دلیل ترافیک شدید  منطقه پردیس به سمت پلور تیم همت در حدود ساعت یک بامداد پنجشنبه به لاسم رسیدند. با توجه به اعلام قبلی تیم هلال احمر مبنی بر حضور تا نزدیکی نقطه GPS، تیم باشگاه کوهنوردی همت شمیران نیز در پاکوب تیم هلال احمر حرکت کردند.  به علت عدم آنتن دهی موبایل و قطع شدن ارتباط تلفنی میگردد و  در ساعت 6 بامداد با رسیدن تیم به روی یال ، و برقراری مجدد ارتباط تیم باشگاه کوهنوردی همت شمیران به رابط و هماهنگ کننده باشگاه اعلام نمودند که تیم هلال احمر به پایین بازگشتند و  فقط دو نفر در داخل غار برفی در نزدیکی محل فرضی حضور دارند.     تیم همت تا نزدیک محل فرضی تعیین شده توسط هلال احمر حضور پیدا نمود ولی اثری از کسی نبود و نقطه اعلامی مصدوم مجددا برای آقای لشکری ارسال شد که نقطه اعلامی همان نقطه اعلام شده مصدوم  به هلال احمر بود .

    با تماس برقرار شده با  مصدوم و با توجه به علائم دیداری تیم باشگاه همت شمیران احتمال دادند که مصدوم در قسمت جنوبی روستای زرمان میباشد. با توجه به همین موضوع تیم به روستا حرکت نمود و مسیر را تا روستای زرمان مورد پایش قرار دادند و اثری از مصدوم پیدا نکردند. همزمان تیم دو نفره هلال احمر به جستجو در اطراف نقطه فرضی ادامه دادند.

   بعد از ظهر قرار شد  امداد هوایی انجام شود و به تیم حاضر در منطقه باشگاه کوهنوردی همت شمیران اعلام شد از مسیر های بهمن گیر فاصله بگیرند که  بعد به علت خرابی هوا ، پرواز انجام نگردید. پس از آن طی تماس با آقای لشکری ایشان نیز در حال بازگشت بودند و تیم باشگاه کوهنوردی همت شمیران به روستای زرمان رسیدند و میهمان نگهبان روستا بودند تا ماشین از طریق جاده فیروز کوه به ایشان برسد. در همین زمان با تاریکی هوا با مصدوم تماس گرفتند  و درخواست کردند که چراغ  پیشانی خود را روشن نماید که مشخص گردید مصدوم در قسمت شرقی  نقطه  فرضی حضور دارند. (دو یال شرقتر از قسمت فرضی)

 با توجه به این اتفاق قرار شد تیم دیگری از باشگاه کوهنوردی همت شمیران روز بعد به محل مصدوم از سمت لاسم اعزام گردد. با تماس با آقای دکتر مساعدیان و آقای دکتر زارعی (ریاست محترم فدراسیون کوهنوردی ) گزارش شفاهی فعالیت امروز و عکس منطقه با چراغ مصدوم برای ایشان ارسال شد  و ایشان خبر از اعزام یک تیم اسکی باز و یک تیم کوه نورد  به صورت شبانه را دادند .

   صبح طی تماس با آقای لشکری ایشان خبر از امداد هوایی را دادند و اعلام شد  آقای جباریان (عضو باشگاه کوهنوردی همت شمیران) که در تیم سه نفره باشگاه  نیز حاضر  بودند در امداد هوایی حضور داشته باشند..

  در همین زمان مصدوم  تماس گرفته و خبر خونریزی پای خود را اعلام نمودند که متقابلات به ایشان اعلام گردید پرواز در حال انجام میباشد.( در روزهای بعد که با مصدوم صحبت کردیم ایشان گفتند احتمالا خطای دید بوده و خونریزی نبوده )

    در حدود ساعت 10 صبح خبر خوش امداد هوایی داده شد و مصدوم  تحویل اورژانس بیمارستان میلاد داده شد.

تیم اعزامی باشگاه همت شمیران: رضا دشتی (سرپرست) – نوید چیذری – مهدی جباریان – ناصر ظریفی

نفرات باشگاه همت شمیران جهت تبادل نظر  : امیر شرافتی (مسئول کار گروه فنی باشگاه) – علی خیر خواه – عباس بهرامی نیا – حامد ارشدی فر – بویه سادات نیا – مجتبی ساقیان – محمود آرین

هماهنگ کننده اصلی و تنظیم کننده گزارش : حسین عظیمی

3 دیدگاه برای “گزارش امدادرسانی خط الراس دوبرار تیم باشگاه همت شمیران به همنورد سابق باشگاه آقای امیر بهرامی

  1. حامد ثقفی says:

    سلام
    خدا قوت. ممنون از زحمات، هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها و گزارشی که دادید.
    جای توضیح علت سانحه و تحلیل موضوع و ذکر نکات مشخص قابل توجه برای سایرین به عنوان درس‌آموخته در گزارش و گفتگوهای جلسه‌ی ماهانه‌ی باشگاه خالی بود.

    • رضا دشتی says:

      با سلام
      بدلیل اینکه برنامه ایشون به صورت شخصی اجرا شده بود و ارتباطی با باشگاه نداشت از مسایل فنی و نحوه اجرا و علل حادثه ما کاملا بی اطلاع بوده و هستیم لذا اظهار نظر در خصوص علل و عوامل برای ما غیر ممکن و بدور اصول حرفه ایست و فقط در خصوص نحوه تلاش برای امداد امکان اظهار نظر وجود دارد.
      تشکر از حسن دقت جنابعالی

  2. محمد جهانوند says:

    با درود و آرزوی سلامتی
    دست مریزاد و خداقوت به کوهنوردان پرتوان و بی ادعای همت شمیران که هیچ گاه منتظر سازمانهای متولی امداد و نجات و بهانه های شان نمی مانند . خوشبختانه این بار هم به خیر گذشت اما طبیعت همیشه هم تا این حد مهربان نیست ، بهتر است با علم به تمام کاستی ها ، پیش از طراحی صعود زمستانی ، آن هم انفرادی و …. کمی واقع بین و مسئول باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *