گزارش برنامۀ صعود به بارگاه سوم دماوند مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲

ارتفاع قله: 4200 متر
تاریخ: 25/1/1402

اعضاء شرکت کننده:

1- سعید صیقلانی (سرپرست-گزارش)
2- امیر شرافتی
11-آزاده مهدی

وسیله دسترسی به منطقه (همراه کرایه): خودرو شخصی
وضعیت هوا: سرد همراه باد
زمان بندی برنامه: (اول مسیر-دره-سریال-جانپناه – قله و …)
• 7:30 – شروع از مسجد
• 12:20 – پناهگاه بارگاه سوم
• 15:00 – بازگشت به مسجد

وضعیت مسیر: حجم برف تقریبا زیاد همراه با برفکوبی

وضعیت حیات وحش و گیاهان (فقط حیوانات و گیاهانی که مشاهده شد): –

وضعیت زباله: پاکیزه و عاری از زباله بود.

آیا قله صعود شد؟(در صورتی که صعود نشد در شرح صعود ذکر فرمایید.) قرار بر اجرای برنامه تا بارگاه بود که با موفقیت انجام شد

شرح صعود و کروکی مسیر:
طبق هماهنگی و قرار قبلی با همنوردان در ساعت 4 صبح مورخ 25 فروردین در زیر پل استخر اتوبان بابایی جمع شده و جمعا 11 نفر با 3 دستگاه خودرو شخصی به سمت قرارگاه فدراسیون در پلور حرکت کردیم و در ساعت 6:30 به قرارگاه رسیده و در آنجا متوجه شدیم که پارکینگ بالا باز شده و آماده خدمات رسانی می باشد و از آنجایی که پیش بینی کرده بودیم که مسیر برگشت تا پارکینگ راه کوه پیمایی نماییم به همین دلیل مجدد سوار بر خودرو ها شده و به سمت پارکینگ حرکت کردیم و بعد از آن پس از آماده شدن جهت صعود و پوشیدن کفش و لباس سوار بر دو دستگاه لندرور شده و به سمت مسجد امام زمان حرکت کردیم ، در طول جاده برف خاصی مشاهده نشد و فقط در چند نقطه گل و لای جاده را پوشانده بود که آن هم پیش بینی میشود در اوایل اردیبهشت برطرف شده و مسیر جهت خودرو های لندرور کاملا باز گردد.
در ساعت 7:30 بعد از پیاده شدن از خودرو ها و توقفی کوتاه ، حرکت خود را در تیمی منسجم به سمت بالا آغاز نمودیم ، تا رودخانه اول را در یک ساعت طی نمودیم و منطقه دارای برف بود اما برف کوبی خاصی صورت نگرفت و از اینجا به بعد بدلیل بارش های زیاد این چند روز اخیر رفته رفته حجم برف نیز بیشتر میشد و با افزایش ارتفاع بر سرعت باد و سرما نیز افزوده میگردید و تقریبا در ارتفاع 3600 متر و در ساعت 11 تصمیم بر این شد که چهار نفر از شرکت کنند گان بدلیل مناسب نبودن دستکش و عینک طوفان با قبول زحمت آقای شرافتی به سمت پایین برگردند و باقی نفرات به مسیر خود ادامه دادیم از بعد رودخانه دوم حجم برف کوبی بیشتر و بر شدت باد نیز افزوده شد و برای تمرین بیشتر تیم و تجربه بیشتر شرایط زمستانه جهت برف کوبی از کل نفرات تیم استفاده گردید که همین مشارکت و دیدن پناهگاه روحیه تیمی را دوچندان نمود و در نهایت در صورتی که کل مسیر زیر پناهگاه پوشیده از برف و حتی در قسمتهایی یخ بود در ساعت 12:20 دقیقه به پناهگاه بارگاه سوم رسیده و بعد از کمی استراحت و صرف غذا و تنقلات و گرفتن عکس یادگاری در ساعت 13 به سمت پایین حرکت نمودیم ( مسیر بعد از پناهگاه تا بالا تقریبا از ارتفاع 4500 به بعد بدلیل باد و طوفان بسیار تقریبا قابل مشاهده نبوده و بجز تیم ما و یکی دو نفر دیگر تیم خاصی در منطقه حضور نداشتند)
مسیر برگشت را با سرعت بیشتری طی نموده و در ساعت 15 به مسجد رسیده و طبق قرار از قبل و پس از 5 دقیقه استراحت به سمت پارکینگ حرکت نمودیم که با درایت و آشنایی کامل آقای هدایت به مسیر برگشت این قسمت نیز طی شده و نهایتا کل تیم در صحت و سلامت در ساعت 15:50 دقیقه به پارکینگ رسیده و بعد از گپ و گفت با دیگر همنوردان و تعویض لباس و گرفتن عکس یادگاری همگی به سمت تهران حرکت نمودیم.