گزارش برنامۀ صعود به قلۀ جانستون مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

۶- مهرداد محمدی(گزارش)

وسیله دسترسی به منطقه (همراه کرایه): شخصی

وضعیت هوا: آفتابی و نیمه‌ابری

زمان بندی برنامه: (اول مسیر-دره-سریال-جانپناه – قله و …)
۴:۳۰ میدان آرژانتین
۵:۴۵ روستای آبنیک
۶:۰۰ آغاز حرکت
۸:۰۰ استراحت بالای رودخانه
۱۱:۱۵ قله
۱۴:۱۵ استراحت بالای رودخانه
۱۵:۱۵ پایان

وضعیت مسیر: ابتدای مسیر پاکوب مشخص است. ارتفاع بالای ۳۰۰۰ با توجه به بارش برف مسیر پاکوب مشخص نیست. بالای ۳۵۰۰ هم نقاب برفی داشتیم. قبل از قله هم به دلیل حجم برف از یک دهلیز دست‌به‌سنگ صعود شد.

وضعیت حیات وحش و گیاهان (فقط حیوانات و گیاهانی که مشاهده شد):

وضعیت زباله: در مسیر صعود زباله دیده نشد

آیا قله صعود شد؟(در صورتی که صعود نشد در شرح صعود ذکر فرمایید.) قله صعود شد.

شرح صعود و کروکی مسیر:
ساعت ۴:۳۰ میدان آرژانتین قرار داشتیم. ساعت ۵:۳۰ به روستای آبنیک رسیدیم. حدودا ۱۵ دقیقه در جاده خاکی حرکت کردیم و ۵:۴۵ به ابتدای مسیر رسیدیم. پس از آماده شدن ساعت ۶ حرکت به سمت قله شروع شد. حدودا ۳۰ دقیقه که از حرکت گذشت از یک مسیر دست به سنگ بالا رفتیم و بعد دوباره به مسیر اصلی پاکوب برگشتیم. چشمه اول که در مسیر بود هنوز آبی نداشت. به مسیر ادامه دادیم و از رودخانه گذشتیم. ساعت ۸ بالای رودخانه رسیدیم و ۱۰ دقیقه برای صبحانه توقف کردیم. پس از صبحانه حرکت کردیم به سمت خط الراس که مسیر شیب زیادی داشت ۶۰۰ متر ارتفاع گرفتیم تا به مسیر خط الراس رسیدم. ابتدای مسیر تقاب برفی داشتیم. بخش‌های زیادی از مسیر تا قله برف و نقاب برفی بود. پایین‌تر از قله یک جا از مسیر دهلیزی دست به‌سنگ صعود کردیم. با توجه به ریزش سنگ با مسیر را با فاصله صعود کردیم. ساعت در حدود ۱۱:۱۵ بود که به قله جانستون رسیدیم. حجم برف به قدری بود که تابلوی قله در زیر برف مدفون شده بود و دیده نمی‌شد. مسیر خط‌الراس تا قله خرسنگ کاملا برفی بود و برای عبور نیاز به تجهیزاتی زمستانی کرامپون و کلنگ داشتیم. با توجه به همراه نداشتن تجهیزات و زمان از قله فرود آمدیم. تا نقاب برفی ابتدای خط‌ الراس برف به نسب سفت بود و پا خیلی در پرف فرو نمی‌رفت. در شیب پایین ابتدای مسیر خط الراس با توجه به گرم شدن هوا برف خیلی شل شده بود و مسیر هم گل و برف قاطی هم بود. ساعت ۱۴:۱۵ به بالای رودخانه رسیدیم و پس از ۱۰ دقیقه استراحت دوباره حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۱۵ به ماشین‌ها رسیدیم.